Terug naar het overzicht

‘Bedrijven moeten beter digitaal leren denken’

Geplaatst op: 05-03-2013 door Joost Biederman

De moderne onderneming moet tegenwoordig in alle gelederen ‘digitaal denken’ en ook een digitale strategie kunnen formuleren. Wie dat niet doet, loopt kans achter te raken op de concurrentie. Dat stelt het adviesbureau Accenture in zijn jaarlijkse onderzoeksrapport ‘ Technology Vision 2013’.

“Om zich te onderscheiden in de markt, klantrelaties te verdiepen of groei en winstgevendheid te stimuleren, moeten organisaties en hun leiders technologie radicaal anders inzetten, meent Paul Daugherty, chief technology officer Accenture. Volgens hem moeten bestuurders zich een ‘digitale mindset’ aanmeten om ‘de gevolgen van een software gedreven connected everything-wereld echt te gaan begrijpen’.

In zijn rapport komt Accenture met enkele concrete aanbevelingen voor organisaties die de digitale boot niet willen missen. Zo moeten zij ‘technologie inzetten om op grote schaal digitale relaties aan te gaan’. Daarmee wordt bijvoorbeeld de klantenloyaliteit verhoogd. Verder ijvert het adviesbureau voor het inrichten van analytics om de juiste data te krijgen: “Data is meer dan output. Organisaties moeten inzien dat ‘juiste’ data nodig is voor strategische doeleinden.” Veder ziet Accenture nood aan het sneller beschikbaar maken van diverse gegevens, juist om bijvoorbeeld te kunnen inspelen op snel veranderende marktomstandigheden.

De integratie van sociale media zoals Facebook en Twitter (maar ook videoconferencing software als Skype) is eveneens een belangrijk punt, aldus Accenture. Hierdoor kunnen organisaties ‘profiteren van grotere efficiency en productiviteit van hun mensen’. Het bureau breekt tevens een lans voor het inzetten van software defined networks; netwerkinfrastructuur die door software in plaats van door hardware wordt beheerst. Dat komt de flexibiliteit van de organisatie weer ten goede.  Tegelijkertijd dient de aandacht voor security niet te verslappen, meent Accenture, waarbij flexibiliteit onverminderd hoog in het vaandel moet blijven. De inzet van cloudoplossingen is de laatste tip die het adviesbureau aan organisaties geeft. “De voordelen van cloudoplossingen zijn evident: meer differentiatie, snellere time-to-market, betere operationele efficiency en eenvoudiger inspelen op kansen.” Op de website van Accenture is het gehele rapport gratis te downloaden.


  • Plaats een reactie
dimension-data accenture colt employu ibm kpmg cgi pwc samsung speakup tsystems upc vodafone cisco voiceworks orangebusinessservices bt

Custom Magazines


Channel BV, uitgever van onder andere het management tijdschrift ICT Update helpt marktpartijen om op effectieve wijze directies te bereiken met relevante bedrijfsinformatie. Channel BV biedt hiervoor een brede reeks diensten en productvormen. Variërende van traditionele relatiemagazines tot e-zines, websites, evenementen en e-mail nieuwsbrieven.

Meer informatie over een eigen magazine?