Terug naar het overzicht

Machine to Machine: de echte breedbandvreter?

Geplaatst op: 05-03-2010 door Paul Teixeira

Een bevriende ondernemer heeft mij onlangs aan het denken gezet. Zijn bedrijf brengt een Software as a Service-concept aan de man voor ondernemingen die bijvoorbeeld real time de temperatuur van goederen willen bewaken. Slim. Zo slim zelfs dat McDonalds (de hamburgerketen, voor alle duidelijkheid) een wereldwijd contract met zijn bedrijf heeft getekend. En de RIVM (voortaan zijn alle koelkasten met vaccins goed op temperatuur) overigens ook. Niet slecht voor een redelijk onbekend bedrijfje uit Almere.

Maar toch: niets schokkends, zullen de technofielen onder u verzuchten. Klopt, het idee is niet van wereldveranderende aard. De wereldvrede wordt er inderdaad voorlopig niet dichterbij door gebracht. Maar wat wel opmerkelijk is, is het feit dat de ‘monitoring’ op afstand gebeurt. Via mobiele breedbandcommunicatie. Genoeg aanleiding voor een operator als Vodafone om met mijn bevriende ondernemer met alle liefde een samenwerkingsovereenkomst aan te gaan. Want Machine to Machine-communicatie zal (zo stelt bijvoorbeeld marktonderzoeker Gartner ook) een leeuwendeel van de mobiele data-bandbreedte opsouperen.

M2M, zoals het fenomeen inmiddels is afgekort door de acronyniemen-happy ict-gemeente, heeft ongekende implicaties voor de mobiele netwerkinfrastructuur. Vergeet het versturen van sms’sjes, mms’jes en het surfen naar websites via de smartphone. Wat echt een behoorlijk aantal bits gaat consumeren op de netwerken van de diverse operators, is de continue communicatie tussen machines. Of het nu een koelkast van de RIVM is, een container vol hamburgers van McDonalds of een koffieautomaat van Douwe Egberts: die apparaten zorgen voor een niet aflatende stroom berichten.

Zonder dat u het weet, zijn er in uw bedrijfsvestiging straks (of wie weet: nu al) een enorme hoeveelheid apparaten aan het babbelen met hun makers. De kopieermachine kwettert over het aantal kopietjes die er zijn gemaakt gedurende de afgelopen werkdag, uw fonkelnieuwe high speed kleurenlaserprinter geeft nog even de status van zijn toner cartridges door en zelfs de espresso machine overlegt met zijn fabrikant over de tijd die het heeft voordat de servicemonteur moet langskomen om de diverse onderdelen schoon te spuiten. Het vervelende nieuws voor u is dat die communicatierekening door iemand moet worden betaald. In de eerste instantie ligt die betalingsverplichting bij de leverancier van het desbetreffende apparaat. Maar die gaat het heus doorberekenen aan u, de klant.

Grote kans dat u straks op het periodieke overzicht van uw servicecontract van de kopieermachineboer een aardig bedrag onder het kopje ‘Communicatie’ ziet staan. En dat is alleen nog maar het geval als u het treft dat de onderneming in kwestie een kristalheldere factuur verstuurt. Bij anderen is het gewoon ergens in de vele posten verwerkt.

Voor operators zijn de kwebbelzieke apparaten ook een uitdaging. Je investeert immers een behoorlijk aantal euro’s in geavanceerde netwerkinfrastructuur om klanten in staat te stellen een aardig bedrag te betalen voor snelle mobiele dataverbindingen en dan gaat plotseling allerhande hardware van diverse signatuur de bandbreedte claimen. Op kortere termijn is dat fijn, want meer omzet. Maar straks gaat de grote massa consumenten klagen dat het netwerk van de desbetreffende operator wel erg traag is. Tijd om over te stappen. Tja.

Machine to Machine-communicatie is het digitale equivalent van de sluipmoordenaar. Zonder dat iemand het door heeft, vreet het kostbare bandbreedte. En de rekening? Ach, uiteindelijk krijgt u die – wellicht zonder het te beseffen – gepresenteerd. Maar dan heeft u wel altijd correct gekoelde hamburgers en een heerlijk smakende espressso. Ach, elk nadeel hep z’n voordeel, zoals een bekende Nederlandse volksfilosoof ooit heeft gezegd.

 

Koffieautomaat koppelen - Edu Andriesen Geplaatst op: 02-03-2012 12:19:13

Verneem graag welke koffieautomaat leveranciers dit idee omarmen, zodat we dit kunnen meenemen in ons onderzoek.

Reactie Rene Hesselink - Paul Teixeira Geplaatst op: 08-03-2010 18:47:42

Beste René, Het bedrijf in kwestie is Dyzle (www.dyzle.com).

M2M SaaS - Rene Hesselink Geplaatst op: 08-03-2010 15:43:24

Wat is de naam van het Saas M2M bedrijf???

Reactie op Nico/Robert - Paul Teixeira Geplaatst op: 08-03-2010 14:41:01

Beste Nico/Robert, Tijdens het afgelopen Mobile World Congress hebben de diverse netwerkfabrikanten (en ook operators) de noodklok geluid over de capaciteit van de mobiele infrastructuur en de ontwikkeling van het dataverbruik door mobiele bellers/internetters. Zij wezen met name op de aanslag die streaming video doet op de huidige netwerkcapaciteit. Maar volgens onderzoeksbureau Gartner zullen juist de m2m-applicaties een groter beroep gaan doen op de netwerken. Vandaar deze blog. Ik ben het wel met je eens dat een volgende generatie netwerken (zoals LTE) soelaas gaat bieden. Maar het is met bandbreedte net als met ruimte in een woning: je hebt nooit genoeg...

beetje flauw - Robert Geplaatst op: 05-03-2010 14:26:08

Beste Paul, vanwaar deze conclusie? De capaciteit kan toch makkelijk worden uitgebreid? Zodra dit soort apparaten echt een significant gedeelte van het netwerk opslokken zijn de kosten daarvan allang weer verder gezakt. Operators die het netwerk structureel traag laten worden? Waarom ga je ervan uit dat de capaciteit niet met de vooruitgang mee gaat? Ik zie hier geen duidelijke aanwijzingen voor en vind je conclusie een beetje flauw en niet goed beargumenteerd. Kun je vertellen waarom je dit denkt? Groet Nico

  • Plaats een reactie
dimension-data accenture colt employu ibm kpmg cgi pwc samsung speakup tsystems upc vodafone cisco voiceworks orangebusinessservices bt

Custom Magazines


Channel BV, uitgever van onder andere het management tijdschrift ICT Update helpt marktpartijen om op effectieve wijze directies te bereiken met relevante bedrijfsinformatie. Channel BV biedt hiervoor een brede reeks diensten en productvormen. Variërende van traditionele relatiemagazines tot e-zines, websites, evenementen en e-mail nieuwsbrieven.

Meer informatie over een eigen magazine?